Onko tuote mielestäsi tärkein asia liiketoiminnassa?
Toivottavasti ei.
Markkinointi on yksi liiketoiminnan tärkeimmistä asioista
Markkinointi on yksi liiketoiminnan tärkeimmistä asioista ja se pitää tehdä oikein. Tyypillisesti markkinointi on sellainen asia, mitä tehdään yleensä viimeisenä. Suomessa on tällainen ihmeellinen “tuotekehitys-fetissi”. Tuotetta kehitetään, hierotaan ja parannetaan tappiin saakka niin, että vasta kun tuote on täydellinen, se viedään markkinoille. Tähän tuotekehitysprosessiin on saattanut kulua vuosia sekä tuhansia ehkä miljoonia euroja rahaa.
Jos tuotetta tarjotaan siinä kohtaa vasta ensimmäisen kerran asiakkaalle, saattaa olla, että tuotteessa on jokin ratkaiseva ajatusvirhe tai virheellinen olettama.
Tästä yksi esimerkki: Kun haulikoilla ammutaan savikiekkoja, rikki menneet savikiekot ovat tämän jälkeen ongelmajätettä. Kaverit kehittivät “ekoversion” savikiekosta eli käyttivät siihen luonnonsavea, joka hajoaa ja maatuu. He tekivät kiekosta koe-erän, saivat siihen rahoituksen ja patentin ja kehittivät sitä vuosikausia käyttäen kehitykseen paljon rahaa.
Kun tuotanto lopulta käynnistettiin ja tuote saatiin markkinoille, kiekkoja kuljetettiin kaikkialle ympäri maailmaa. Kun kiekkoja alettiin ampua ampumaradalla, kaikki kiekot hajosivat pölynä ilmaan liipaisuvaiheessa. Odottamaton ja epätavallinen ongelma.
Kaverit siirtyivät takaisin suunnittelupöydän ääreen ja huomasivat, että koe-erään käytetty pellosta otettu savi oli peräisin yhdestä tietystä pellosta, ja savessa oli jotain sellaista ainetta, joka sitoi kiekon yhteen. Muissa pelloissa savi oli koostumukseltaan hieman erilaista, eikä siitä savesta saanut valmistettua toimivia kiekkoja. Pienimuotoinen ongelma.
Ota asiakas mukaan tuotekehitykseen
Liiketoiminnassa kannattaa siis mahdollisimman äkkiä ottaa asiakkaat mukaan tuotekehitykseen. Kysyä heidän mielipidettään ja testata tuotetta. Prosessissa kompastelee joka tapauksessa, niin kannattaa mielummin kaatua mahdollisimman äkkiä ja pienesti.Noustessaan ylös on aina askeleen verran edellistä kaatumista edempänä. On hankalaa, jos sattuu vahingossa menestymään ja kohtaa ensimmäisen ongelman, eikä edes tiedä miksi asiakkaat ovat ostaneet tuotetta tai palvelua.
Liiketoiminnan suhdeluvut
Monesti liiketoiminta menee niin, että tuotekehitykseen ja tuotantoon käytetään 30 % rahoista, hallintoon 50 % ja markkinointiin 20 %. Jotta prosessi toimisi paremmin ja saisit vauhtia bisnekseesi, suhdelukujen pitäisi näyttää jotakuinkin tältä: markkinointiin 50 %, hallintoon ja tuotekehitykseen kumpaankin 25 %.Tämä tarkoittaa sitä, että joutuu hieman karsimaan ja optimoimaan. Täytyy varmistaa, että byrokratia ja työkalut eivät ole liian kalliita. Nämä ovat sellaiset luvut, joita kohti kannattaa tähdätä. Jos numerot ovat jotain muuta, niillä pääsee erilaisiin lopputuloksiin.
Tämä on sellainen asia, jonka kanssa aloittavat yrittäjät yleensä painivat, koska yrityksen alussa rahaa ei usein riitä markkinointiin. Se on tavallaan hyvä asia, sillä jos ei ole rahaa, tarvitsee käyttää aikaa. Jos kassa on tyhjä, se pakottaa siihen, että täytyy keksiä jokin tapa millä saada sama asia tehtyä edullisemmin tai jopa ilmaiseksi. Tyhjä kassa pakottaa luovaan ajatteluun. Pakko on hyvä motivaattori.
Monesti se, ettei markkinointiin käytetä aikaa eikä rahaa vaan askarrellaan tuotteen ja tuotekehityksen kanssa on syy siihen, että kassa on tyhjä. Jos asiakkaat eivät tiedä, että olet olemassa tai että sinulla on jokin tuote tai palvelu, on vaikea kerryttää rahaa kassaan. Markkinoinnin tehtävä on helpottaa tuotteen tai palvelun myyntiä. Silloin kun markkinointi on tehty oikein, myynnin tarve pienenee huomattavasti.
Oletko aloitteleva yrittäjä ja kaipaat vinkkejä kuinka päästä eteenpäin bisneksesi kanssa?
- Mikä on itselle sopivin yritysmuoto
- Kannattaako kirjanpito tehdä itse
- Mitkä ovat menestyvän liiketoiminnan kulmakivet
- Mitä kannattaa tehdä ja mihin käyttää aikaa
- Miten välttää yleisimmät kompastuskivet