Oletko lukenut Robert Kiyosakin kirjoittamaa klassikkoteosta ”Rikas isä, köyhä isä”? Se on yksi maailman myydyimmistä henkilökohtaista taloutta ja vaurastumista käsittelevistä kirjoista. Mikäli et, suosittelen lisäämään tämän pikimmiten omalle lukulistallesi. Kirjassa Kiyosaki kertoo kahdesta isästä, hänen omasta isästään sekä hänen parhaan ystävänsä isästä, jotka molemmat muokkasivat hänen ajatteluaan rahasta ja sijoittamisesta. Kirja opettaa lukijalleen muun muassa miten vaurastuminen tapahtuu saamalla raha tekemään työtä puolestasi, sen sijaan että tekisit töitä rahasta.
Mitä opin “Rikkaalta Isältä”?
Sain kerran mahdollisuuden olla Vanajanlinnassa kaksi päivää Keith Cunninghamin valmennuksessa. Istuimme päivällispöydässä ja jutellessani hänen kanssaan ymmärsin, että hän on yksi kovimpia kavereita, mitä tulee bisneksen tekemiseen ja valmentamiseen. Keith on Kiyosakin teoksen rikas isä.
Tänään ajattelin kertoa muutamalla sanalla hänen tärkeimmät pointtinsa liiketoiminnan aloittamiseen ja rakentamiseen:
- Etsi ihmisiä, joilla on rahaa.
Käytä aikasi ja resurssisi myymiseen heille, joilla on varaa ostaa tuotteita tai palveluitasi. - Ota selvää, mitä ideaaliasiakkaasi haluavat.
Asiakkaitasi ei kiinnosta, mikä on sinulle tärkeää, vaan he haluavat käyttää rahansa palveluihin, jotka kokevat itselleen merkityksellisiksi. - Toimita, mitä olet luvannut.
Anna asiakkaalle hänen odottamaansa vastinetta. - Optimoi ja kehitä systeemiäsi niin, että pystyt tuottamaan palvelusi jatkossa nopeammin, paremmin ja edullisemmin.
Tuotteen hinta määräytyy myös asiakkaan saamasta arvosta
Kun tiedämme mistä asiakkaamme on kiinnostunut, meidän tulee seuraavaksi hinnoitella ja tuotteistaa palvelumme. Mistä asiakas on tuotteessa tai palvelussa valmis maksamaan? Tuotteen hinta määräytyy kysynnän ja tarjonnan mukaan, mutta myös siitä, minkä verran asiakas kokee saavansa arvoa. Arvo voidaan määritellä esimerkiksi sillä, miten suuren ongelman tuote tai palvelu ratkaisee asiakkaalle.
Asiakkaat haluavat joko kasvua tai kivun lievitystä. Kummasta uskot asiakkaan olevan valmis maksamaan enemmän? Kuullessani tämän ensimmäisen kerran, ymmärsin, miksi vitamiinit pitää myydä ihmisille, kun särkylääkkeet ostetaan. Siksi jokaisen yrittäjän onkin hyvä miettiä, pystyykö oman tuotteen tai palvelun markkinoimaan niin, että se lievittää asiakkaan kipua jollakin tavalla.
Ja näin taas palaamme Keithin listassa kohtaan numero kaksi:
”Ota selvää, mitä ideaaliasiakkaasi haluavat. Tarjoa heille asioita, jotka he kokevat merkityksellisiksi.”
Kun olet löytänyt liikeidean, joka täyttää seuraavat kohdat, olet valmis aloittamaan liiketoiminnan:
- Asiakkailla halukkuutta ostaa, mutta kukaan ei tarjoa heille.
- Kysynnän ja tarjonnan välistä halukkuutta riittää.
- Missä kukaan muu ei toimi tai kilpailu on vähäistä.
- Kilpailijat/muut eivät ratkaise asiakkaan ongelmaa.
- Pystyt lievittämään asiakkaan kipua.
Yrittäminen on jatkuvaa oppimista ja kehittämistä
Liiketoiminnan rakentaminen ja yrittäminen on jatkuvaa oppimista. Se vaatii pitkäjänteisyyttä ja halua tulla paremmaksi – ja ainut tapa tulla paremmaksi on oppiminen. Kysy neuvoa kokeneemmilta ja heiltä, joilla on haluamiasi tuloksia. Opiskele myös itsenäisesti ja kehitä omaa toimintaasi. Suoritusta parannetaan vähän kerrallaan ja alamme tulla hyväksi. Liiketoiminnan alussa teemme oikeaa asiaa, mutta huonosti. Se kuuluu asiaan. Kun olemme saavuttaneet riittävän tason, alamme suorittamaan jo haluamaamme asiaa rutiininomaisesti. Tässä piilee vaaranpaikka. Mitä tapahtuu seuraavaksi? Ihminen harhautuu, tekeminen muuttuu tylsäksi ja alamme tehdä huolimattomuusvirheitä. On helppo olettaa asioita ja tällöin taas unohtuu kysyä asiakkailta, mitä he haluavat.
Kehitimme kerran Varasuunnitelma-nimisen työkalun henkilökohtaisen talouden seuraamiseen. Tiesin, että on hyödyllistä seurata omia numeroita ja että se onnistuisi paremmin siihen kehitetyn työkalun avulla. Meiltä vain unohtui kysyä ensin asiakkailta, haluavatko ja tarvitsevatko he sellaista. Tämä tietokoneohjelma, jonka haluttiin toimivan myös kännykällä, on myös toiselta nimeltään 300 000 euron oppikokemus.
Eli Cunninghamin opit tulisi pitää jatkuvasti mielessä liiketoiminnan elinkaaren aikana.
Opi kaikki se mitä jokaisen aloittavan yrittäjän pitäisi tietää!
Kuka tahansa voi alkaa yrittäjäksi, mutta yritystä perustaessa kukaan ei tule opettamaan miten yritystä pitäisi pyörittää. Keräsimme maksuttomaan oppaaseen kaiken sen tiedon, joka jokaisen yrittäjän tai sellaiseksi aikovan täytyy tietää.
Oppaan lukemalla…
- Opit mitkä ovat yleisimmät yritysmuodot.
- Oivallat mitä asioita kannattaa ja täytyy ottaa huomioon yrityksessäsi nyt ja tulevaisuudessa.
- Ymmärrät miksi yrityksesi kohtaa hallinnollisia haasteita ja miten voit päästä niistä eteenpäin.
Lataa opas ilmaiseksi täältä ››
Valmennusterveisin,