Näin rakennat toimivan hissipuheen
Kun sinulta kysytään kuka olet ja mitä teet – miten vastaat? Onko hissipuheesi valmiiksi hiottu?

Verkostoituessa olisi hyvä olla hissipuhe valmiina.
Hissipuhe on lyhyt esittely siitä, mitä teet. Yksinkertainen selonteko, josta jopa lapsi ymmärtää, mistä on kysymys. Älä selittele liikoja vaan harjoittele hissipuheesi niin, että siitä tulee mahdollisimman yksinkertainen. Hissipuheessa on hyvä olla mukana myös tunnetta, koska silloin viestisi välittyy oikein. Minkä tunteen haluat itse välittää kyseiselle ihmiselle?

Toimivan hissipuheen perusta

Miten sitten rakennetaan toimiva hissipuhe? Tärkeintä on aloittaa perusasioista. Kaksi asiaa, jotka vaikuttavat puheeseen ovat: sisäinen- ja ulkoinen maailma. Mitä haluat toiminnallasi viestittää ulospäin? Mitä toimintasi merkitsee sinulle itsellesi? 

Oletko koskaan miettinyt, miksi haluat tehdä sitä mitä nyt teet?
Monelle ensimmäinen ajatus on raha. Raha onkin alkuun ihan hyvä motivaattori, mutta bisneksen kasvaessa, ei raha yleensä toimi enää motivaattorina. 

Oli kyse omasta henkilökohtaisesta elämästä tai firman taloudesta.
Yrityksen kasvaessa niukkuustekijät alkavat poistua; enää ei ole pakko tehdä ja suorittaa vain maksaakseen laskuja, jotta elämästä tulisi jotenkin siedettävää. Kun rahaa on jonkun verran se ei toimi enää motivaattorina. Meillä pitäisi olla aina jokin tarkoitus tekemiseen ja liittää siihen tunne. Pitää olla joku intohimo.



Löydä oma tarinasi

Mistä sitten löydät oman tarinasi hissipuhettasi varten? Kun haluat löytää oman hissipuheesi ytimen, näiden kysymysten pohtiminen auttaa sinua eteenpäin:

  • Mitä jo tiedät?
  • Missä olet jo hyvä?
  • Mitä tykkäät tehdä?
  • Missä olet luontaisesti hyvä?
  • Mistä saat kokemusta, uusia kykyjä ja taitoja?
  • Mitä opiskelet mielelläsi lisää?
Jos perustat esimerkiksi autokorjaamon, siitä, että ymmärrät jotain autoista, osaat auton tekniikkaa sekä osaat huoltaa ja korjata autoja, on sinulle hyötyä. Mikäli taas et tiedä autoista, et osaa mitään autoihin liittyvää eikä sinulla ole kiinnostusta koko aiheeseen, sinun kannattaa tehdä jotain muuta. Jos sinua ei kiinnosta – älä tee

Tee sellaista, mistä pidät
. Teet sen paremmin ja saat aikaan parempia tuloksia. Mikäli joka aamu harmittaa, tee jotain muuta.
Kun tiedät, miksi teet, voidaan siirtyä itse hissipuheen rakentamiseen:

Neljä asiaa, jotka hissipuheessa tulee olla:


  1. Mitä
  2. Miksi 
  3. Kuka 
  4. Miten
 
Hissipuheessa tärkeintä on, että se kuulostaa luontevalta. Kuin puhuisit ystävällesi. Kuka olet, mitä teet, miten ja miksi se tapahtuu? Yleensä “miksi” unohtuu. Syy, miksi teemme jotain, herättää  ihmisissä tunnetta.
Tunne vetoaa kuulijaan.

Yhtenä aamuna heräsin klo 5 aamulla. Totesin, että nyt alan kirjoittamaan Varapuun tekstejä uusiksi (
www.varapuu.fi). Muutaman tunnin jälkeen sain Varapuun hissipuheen valmiiksi:

“Varapuu on joukko sijoittajia ja valmentajia, jotka olivat kyllästyneitä katsomaan sivusta, kun taloudellinen taitamattomuus ja finanssisektori riepottelevat tavallisen ihmisen arkea. Siksi päätimme luoda valmennuskokonaisuuden, jonka avulla jokaisella on mahdollisuus ymmärtää hänen omaansa sekä ympäröivää maailmantaloutta paremmin, ja tehdä oikeita peliliikkeitä oikeaan aikaan.”
Virkkeet vastaavat kysymyksiin: “keitä me olemme” ja: “mitä, miksi ja miten me teemme”. Mitkä ovat sinun liiketoimintasi mitä, miksi, kuka ja miten?




Yhdistä puheeseen tunne


Minkä tunteen pystyt kytkemään hissipuheeseen?
 
Puhetta pitää työstää ja se vaatii hieman pyörittelyä. 

Ala tämän jälkeen tiivistämään lauseita ja hakea kahden virkkeen mittaista hissipuhetta. Kun asiakas tai kontakti toteaa: “Ahaa, kerro minulle lisää!”, tiedät että olet onnistunut. 

Mikäli asiakasta ei kiinnosta, jotain on mennyt pieleen. 

Hissipuhetta kannattaa treenata kavereiden kanssa. Käyntikortin kanssa, kun harjoittelee kontaktointia, puhe alkaa pikkuhiljaa muodostua
. Toivottavasti pääset eteenpäin näiden vinkkien avulla hissipuheesi tehostamiseksi! 

Jos haluat saada lisää vinkkejä bisnekseesi, suosittelen tutustumaan Bisnesilta™-valmennukseemme. Valmennuksessa käymme läpi yrittäjyyden kriittisen tärkeät perusteet, jotka jokaisen yrittäjän tulee tiedostaa matkallaan.


Tutustu ja varmista paikkasi Bisnesiltaan™ tästä ››


Valmennusterveisin,

Mikko Sjögren
Valmennusyhtiö Varapuun perustaja ja päävalmentaja

.

.

.

.

Jaa tämä kirjoitus
Arkistoi
Kriittisen tärkeä asia bisneksen onnistumisen kannalta