Edellisessä blogissamme kävimme läpi miksi omaa osaamistaan kannattaa kehittää valmentajan avulla. On kuitenkin tärkeää myös tietää miten valmentaja kannattaa valita ja kenen neuvoja kannattaa kuunnella.
Tämä erottaa osaajat CopyPaste-asiantuntijoista
Yksi valmentajan keskeisimpiä osaamisalueita on ymmärtää ero sen välillä, mitä asiakas hakee ja mitä hän oikeasti tarvitsee. Ero on sama, kuin jäävuoressa. Vedenpäällinen osa, eli huippu edustaa vastausta kysymykseen “Miten” ja vedenalainen osa on “Miksi”. Eli ymmärrys siitä, miksi jotkin asiat toimivat ja miksi asioita tehdään niin kuin niitä tehdään.
Kuten aiemmassa blogissa mainitsin kasvava toimiala houkuttaa monen näköisiä toimijoita. Esimerkiksi henkilökohtaisen talouden asiat ovat alkaneet saamaan sijaa mediassa ja somessa, sekä synnyttämään asiantuntijuutta. Aihepiiri on itselleni sydäntä lähellä, sillä olenhan ollut sen kanssa tekemisissä lähes 17 vuotta. Toivon kuitenkin, että tuo nyt syntyvä asiantuntijuus sisältää myös jäävuoren vedenalaisen osan osaamisen. Ettei kyse ole vaan kaikille näkyvän ja täysin ilmeisen huipun kopioimisesta ja jakamisen. Näinkin voi toki toimia, kunhan muistaa laittaa lainausmerkit ja lähdeviittaukset paikoilleen.
Mikäli ei ole tuota osaamista, eli vastausta kysymykseen miksi, voi kuka tahansa valveutuneempi asiakkaasi kaataa tuon kopioidun jäävuoren huipun jäälautaksi. Valmennettava pettyy, luottamus katoaa ja pahimmassa tapauksessa SOME hoitaa sitten loput.
Hyvännäköisen markkinointiviestinnän avulla saadaan asiakkaalle myytyä yksi ”lippu”. Valmennuksen jälkeen asiakas päättää ostaako hän lisää. Jos ostaa, olet onnistunut tuottamaan asiakkaalle arvoa (sinulla on ymmärrystä siitä miksi tehdään niin kuin tehdään) olet mukana toimialalla. Mikäli ei osta, on mahdollista, että asiakas pettyy ja GAME OVER.
Tällaiseen ansaan kävelee tällä toimialalla erittäin helposti, koska toiminta näyttää helpolta ja palkitsevalta.
Olen nähnyt kymmeniä kertoja, kun joku osallistuu tapahtumaan, lavalta esitetyt asiat kuulostavat hänen mielestään loogisilta ja kaikki näyttää muutenkin hienolta. Osallistuja kertoo keskenään lipun hinnan ja osallistujien määrän ja ajattelee osuneensa kultasuoneen.
Hyvällä myyntipuheella sali voidaankin saada ensimmäisellä kerralla täyteen, mutta jos oikeaa ammatillista osaamista ei ole, matka tyssää tähän. Työ pitää tehdä aina uudestaan uusille ihmisille, kun ei synny jatkumoa.
Jos tuota oikeaa ammatillista osaamista on, niin ihmiset ovat valmiita maksamaan siitä suuriakin summia.
Paras tapa oppia on opettaa muita
Tiedon jakaminen on sen panttaamista arvokkaampaa. Paras tapa oppia on opettaa muita. Olin ensimmäistä kertaa itse lavalla valmentamassa vuonna 1999. Sieltä on kuljettu pitkä ja mutkainen matka tähän päivään. Jostain on jokaisen aloitettava, enkä itsekkään syntynyt valmiina. Moni varmasti yllättyy vaadittavan työn määrästä ja jättää leikin kesken.
”Matkaa voi jatkaa, vaan siitä kohtaa, missä juuri nyt on.”
– Jari Sarasvuo
Olen itse käyttänyt pelkästään 2017 vuonna 27 päivää ulkomailla, toisen moisen Suomessa ja 67 000 euroa oman osaamiseni kehittämiseen. Se on iso kasa rahaa. Oma näkemykseni on se, että itseensä investoitu euro tulee kymmenkertaisena takaisin. Oma osaamiseni paranee, jonka seurauksena tulokset paranevat. Suurin osa tuosta panostuksesta ei liity edes suoraan rahaan, sijoittamiseen tai vaurastumiseen. Enemmänkin vuorovaikutukseen, ihmisen käyttäytymiseen, ihmismielen toimintaan, liiketoimintaan, markkinointiin, sisällöntuottamiseen, asiakastyytyväisyyteen sekä energisyyteen ja suorituskykyyn. Siis niihin jäävuoren vedenalaisiin osiin.
Fakta on se, että voittajilla, johtajilla ja kaikilla suorituskykyisillä on valmentaja.
Seuraavassa blogissa käymme läpi valmentamisen kaksi muuta ansaa.
Ensi kertaan!
Terveisin,
Mikko Sjögren
Klikkaa itsesi uutiskirjelistallemme sivun oikeasta reunasta, niin saat sähköpostiisi tiedon uusista blogeistamme!