Ainoa tapa tulla paremmaksi on oppia

 

Kun me aloitetaan, kun olemme tehneet tämän seitsemän kohdan listan niin me yleensä tehdään oikeaa asiaa. Mutta kun aloitamme teemme sen huonosti, koska emme osaa sitä vielä. Teemme oikeaa asiaa mutta huonosti. Olisiko sinulla mitään ideaa siitä mitä kannattaisi tehdä? Harjoitella, opiskella, kysyä joltain joka on tehnyt sitä oikeaa asiaa hyvin. Ainoa tapa tulla paremmaksi on oppia. Vähän kerrallaan parannetaan suoritusta, alamme tulla hyväksi jossain. Kun olemme hyviä jossain ja saadaan hyviä niin sanottuja rutiini suorituksia aikaiseksi, kaikki toimii hienosti niin mitä tapahtuu?  Harhaudutaan, muuttuu tylsäksi, alamme tehdä huolimattomuusvirheitä, oletamme, tehdään olettamuksia jotka eivät pidä paikkaansa, emme viitsi enää tutkia asioita, tehdään sellaisia virheitä ettemme kysytä niiltä asiakkailta mitä ne haluaa että onko tuote/palvelu edelleen sitä mitä he haluavat. Mitä jos maailma onkin matkan varrella muuttunut ja käykin niin että hetken päästä olemmekin ihan helvetin hyviä tekemään väärää asiaa. Jos sinulle ei ole vielä käynyt näin, niin tämä on sellainen asia mikä voidaan ennustaa, mikä voidaan ennakoida. Se päivä tulee. Yhtäkkiä huomataan että hetkinen, mihinkäs meidän kaikki asiakkaat on hävinnyt? Mitä me ollaan oikein häärätty? Ollaan tehty kaikennäköistä muuta täällä, ollaanhan me joka aamu tultu tänne toimistolle pyöriskelemään, juotu kahvia, heitetty tikkaa. Meistä on tullut tosi hyviä sellaisessa toimistopyöriskelyssä, meistä on tullut tosi hyviä siinä. Tehdään vain väärää asiaa. Muutetaan tekemistä, ruvetaan tekemään uudestaan huonosti niitä oikeita asioita. Opetellaan ja harhaudutaan sivuraiteille, toistetaan sama uudestaan.

 

Kehitimme muun muassa varasuunnitelma nimisen työkalun, henkilökohtaisen talouden navigaattorin.Oletko käyttänyt sitä? Käytätkö sitä tällä hetkellä? Noniin. Meiltä unohtui sellainen yksi pieni asia. Unohtui kysyä asiakkailta että tarvitseeko ne sellaista, haluaako ne käyttää sellaista. Itse tiedän että se on ihan helvetin hyödyllinen jos seuraat omia numeroitasi. Kyllä voisiko sen tehdä paremmin? Voisi. Olisi ensin kannattanut kysyä asiakkailta haluaako he käyttää sellaista. Tehtiin tietokoneohjelma, kaiken tulisi toimia kännykällä. Se oli sellainen melkein 300 000 euron oppikokemus. Ei muuta kuin rasvaa kantapäihin ja kohti uusia haasteita. Kantapään kautta oppii usein melko tehokkaasti. Se on jännä juttu, myöskin valmennus bisneksessä monesti törmää siihen asiaan että valmentajat koittaa tavallaan estää asiakkaitaan tekemästä tiettyjä virheitä, Mitä veikkaat, toimiiko? Ei.  Virheet on se mikä niitä ihmisiä opettaa. Mutta se mitä valmentamalla toivottavasti pystytään tekemään on se että valmennettavat ja asiakkaat tunnistaisivat virheensä mahdollisimman äkkiä ja heillä olisi heti työkaluja jossain sen virheen korjaamiseen ettei kaikkea tarvitse keksiä itse. Siinä vaiheessa kun törmäät siihen ongelmaan olisit että aa no nyt minä ymmärrän mistä ne silloin puhu. Ettei harhautuisi vuosiksi tekemään väärää asiaa hyvin. Tiedätkö mikä on montun laki? Montun laki on se että jos huomaat olevasi montussa niin kohta 1) pitäisi ymmärtää lopettaa kaivaminen. Tiedät olevasi montussa siitä että aivan sama kuinka paljon riehut niin aina vain synkkenee. Jos teet väärää asiaa oikein, väärän asian tekeminen kovempaa ei auta. Se asia on se että tulisi tehdä oikeita asioita ensin huonosti ja sitten paremmin.